The Wheel of Fail is turning 3: The triumph of Fail


Amióta világ a világ, szinte mindenhez létezik árukapcsolás, legyen szó az óceán ezen vagy túlsó oldaláról. Ezek közül biztosan tud mindenki mondani olyat, aminek a puszta létezése is egy örök rejtély, hogy az extrémebb, különösen agybajos darabokról szó ne essék. Az előbbi kategóriába tartoznak nálam azok a parfümök, amiket valamilyen híresség neve fémjelez. A témában kevésbé érdekeltek is értesülhettek már ezen csodákról két taúkshow között: bejön a random művész/művésznő, elmakog valamit, a mély férfi/női hang meg a cucc egyediségét igyekszik kiemelni. Amilyen egyszerű és valahol szánnivaló ez a fogás, olyannyira működik, hiszen egy bizonyos rétegnek ugyebár követnie kell a trendeket. Maga a reklámozott termék persze lehet akár a leggazdaságosabb Tacskó műrózsaillat, ha egy ismert személyiség neve tündököl rajta, máris vonzóbbnak hat a befolyásolhatóbb rétegnek. A japánok, akik jó pár dologban előrébb járnak (jelen esetben a pofátlan árukapcsolásban), tudják hogyan kell megragadni az egyik legfőbb húzóágazat, az anime/manga árhullámát. Egy ilyenről már szóltam pár szót korábban az ilyenféle lökött termékekre/állatságokra kihegyezett posztsorozatban (wheel of fail), aminek harmadik részében olyasmit osztanék meg, amin még én is percekig megakadtam. Konkrétan erről lenne szó: nem véletlen emlegettem a poszt elején a parfümöket, ez ugyanis nem más, mint két darab parfümesszencia, az Ore no Imotou című animu két hősnőjének szentelve.

Igen: ezúttal még csak nem is élő személyek “illatait” kaparíthatják meg a tisztelt vásárlók, hanem kitalált, nem létező “sztárok” illatát, potom 5000 Yenért. 5000 Yen 25ml animuesszenciáért magyarán, avagy új esélyese van a “legpofátlanabb árukapcsolás” című versenynek. Ugyanilyen esélyes lehetne mondjuk a Metal Gear Solid, vagy Gradius névvel ellátott házi pálinka is, ha a Konaminak lenne elég pofátlansága hozzá (csak aztán nehogy ötletet adjak nekik, mivel ott a Love Plus is ugye). Természetesen joggal tehető fel a kérdés, miszerint miért venne meg bárki is rajzfilmfigurák nyomán készült parfümöt, hiszen akárhogy nézzük, nincs se eleje, se vége, se közepe a nem létező ésszerű magyarázatnak. A válasz valahol a gyűjtőszenvedély, és a bázistermék felé irányuló túlzott rajongás között keresendő. Ahogy nálunk annak idején, bő 12-13 éve cserélődtek a mindenféle Pokémonos cuccok a rajongó ifjú titánok között, úgy a távol keleti “kollégák” ilyen tekintetben súlyosabb részénél ugyanez figyelhető meg, csak itt már a korhatár is szélesebb egy jóttányival. Ami nálunk a 8-13 éves korosztályig ment, az náluk felmehet egészen a felnőttkorig, amit a mindenféle, finoman szólva explicit termékek is igazolnak. Az ilyen mértékű árukapcsolás esetében akkor figyelhető meg enyhén mosolyra ingerlő momentum, mikor az illető és a termék között úgymond nincs összhang. Erre jó példa volt a Sankaku egy másik, régebbi cikke, ami egy elvakult K-On rajongóról szólt, aki megvette az összes, a sorozathoz kapcsolt hangszereket, horribilis pénzekért. Miközben ő maga soha nem játszott még hangszeren, nemhogy egy basszusgitáron vagy egy dobon. Véleményem szerint ebbe a kategóriába esik bele: a gyűjtőszenvedély/rajongás esetének újabb példája. Nemcsak az, hogy ez egyáltalán megszületett, hanem hogy erre igény is van, ebben a formában, aminek megvalósítását (szintén) egy bizonyos szubkultúrán belül lehet kivitelezni. Természetesen nyugaton se félnek kihasználni a hirtelen jött aranybányákat, de olyan esetről konkrétan még nem hallottam, ahol egy ennyire “offtopic” termék révén valósulna meg a kapitalista álom. Persze nem mintha a törülközőknek, sapkáknak, tolltartóknak több köze lenne az adott stuffhoz, de ezek megszokottá, magától értetődővé váltak már, nem beszélve arról, hogy a mindennapi életben is több hasznuk van, gyakorlati felhasználásuk és potenciális közönségük is szélesebb körű. Hiszen például egy Garfieldos törülközőt az egész család használhat bármi fenntartás nélkül, de egy direkt rajzfilmfigurára kihegyezett parfümöt eléggé kizárt hogy a középkorú apuka használna, a jó öreg száraz szappan helyett.

Valahol ebben az esetben is felülmúlja a japáni termékkapcsolás a nyugatiét, mint ahogy a parfüm, vagy éppen a mű-input esete is mutatja: lehet szó persze eltérő mentalitásról, üzleti modellről, a relatív ésszerűségről meg pláne, de nem hagyható ki egy fontos elem: a potenciál kihasználása. A gyártók tudják (vagy sejtik), mivel lehet megragadni az elveszettebb réteget amit aztán ki is használnak. Gondolom nem szolgáltat különösebben új információt az, hogy ebben részt foglal a testiség faktora, ami egyenes arányban van a bázistermék jellegével, fogadtatásával is. Teszem azt, egy OreImoból sokkal korábban készül ilyen jellegű roggyant termék, mint egy Cromartieból. Tehát röviden, mennyire van a téma szem előtt a tejelhető rétegnek, és hogy lehet-e abból kaszálni. Tudjuk, kereslet és kínálat. Az OreImo pedig mondhatni igencsak szem előtt volt mindenkinek az elmúlt hónapokban, hiszen ez volt az egyik sláger animu, amiért a többség odavolt (három rész megtekintése alapján kissé érdemtelenül, de legyen ez az egyéni szoc problémám), ráadásul mindent tálcán is kínált ahhoz, hogy működjön az echte érdekes üzleti modell. Ahogy Artefact is megemlíti a cikk végén: “Ugyanakkor az továbbra is érdekes kérdés marad, hogy mégis kinek szánják használatra”…

Az omniózus termékek:

Advertisements

Dodgers névjegye

"Description? WHAT FOR?!" Dodgers bejegyzései

2 responses to “The Wheel of Fail is turning 3: The triumph of Fail

  • Péter

    Én már ezen valahogy meg se tudok lepődni… epic fail.

  • Dodgers

    My little parfume can’t be this epic failure.

    Amúgy valóban epic fail a “termék”, de javarészt csak az alapanyag miatt, amiből született. Maga a stuff csak amiatt érdemel dicséretet, hogy kvázi egy meme-t szabadított a világra.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: