Rockman 10 Image Soundtrack – Műfaji vegyesfelvágott, Inti módra


Akármilyen haszonleső a Capcom, akármennyire sajtolják csontosra a saját fejősteheneiket, egy dologhoz mindig is értettek: tudták, és most is tudják hogyan kell jó talpalávalót tenni a játékaik alapján, függetlenül attól, hogy mint minden esetben, itt is akadnak kivételek. Az elmúlt évtizedek alatt nemcsak a játékaik műfaji palettája szélesedett ki említésre méltó módon, de nem cécóztak ha zenével sem, a számos zeneszerző nem egy olyan anyagot tett le az asztalra, amelyek még ma is okításra méltó anyag lehetne napjaink nagyonmodern háttérzörejeinek, amik többségükben jó ha játék közben elmennek, de aligha fogja az ember felidézni azokat, mint pozitív benyomást. Legyen akármilyen epikus egy God of War, vagy egy Killzone OST-je, ha egyszer nem merészkednek túl a háttérszínesítő elem korlátain túl. Ez így most egy kicsit erősnek hangozhatott már csak a számos egyéb szempontot is figyelembe véve, de a kevesebb több mondás vonalán haladva van, amikor a “kezdetleges” eszközökkel maradandóbb muzsikák készülnek, olyanok amelyek teszem azt a grafika részletességén túl is megmutatkozik, mint erény. Ezt egyoldalúan kihegyezni persze nem érdemes és nem is lehet, hiszen azért manapság is akadnak olyan VG OST-k, amelyek kiemelkedőek a maguk módján. De ha mindenképp a dolog eszmei (és giccsesebb) oldaláról közelítjük a kérdést, érvényesülni látszik a zenerszerzők részéről a kihívás szerepe: adva van egy kezdetlegesnek tekinthető platform ugyancsak korlátozott zenei lehetőségekkel, a szakmailag fűtöttjét pedig furdalja a kíváncsiság, miként lehet ilyen eszközökkel jó munkát végezni. A zeneszerzők nagy részét ez érdekelte a Capcomnál is, habár ők azok azok közé tartoztak, akiknek jó idő kellett a hardver kiismeréséhez, és azt követően sem a “kiskapukkal” igyekeztek kicsikarni jobb hangminőséget, inkább az alkalmanként feltűnően jó minőségű, de inkább szerzeményileg jó kategóriába tartoztak, manapság pedig az utóbbiba.

A cég egyik zenei zászlóshajója a Megaman sorozat, ami az elmúlt 24 évben a rendkívül sok epziódon keresztül is többségében hozott egy megbízható minőséget, amitől azért természetesen el-eltértek jó pár alkalommal. Azonban hiába készítettek jó OST-ket, túlnyomórészt ezekből nem készült hivatalos felújítás, ezért cserébe viszont a rajongói, közösségi oldalról készülnek számolatlanul az egyszer jobb, máskor rosszabb remixek, például egyedül csak az MM2 Wily 1 pálya zenéjéből rahedli feldolgozást ácsoltak össze a fanok. A hivatalos feldolgozások viszonylagos hiányát hivatott pótolni az Inti Creates nevű fejlesztőgárda, akik a Megaman Zero 1-4, ZX, illetve az MM9-10 készítését végezték el, akiknek szokásuk az általuk fejlesztett MM játékokhoz feldolgozásalbumokat is készíteni. Ezekre az albumok, habár nem mindig múlják felül az eredeti szerzeményeket (kevesebb több elv, ugye), de látszik rajtuk a belefektetett munka. E albumok közül minőségileg két kakukktojást lehetne említeni: az egyik az első MMZ feldolgozása, ami kissé kiforratlan munka volt még, némely esetben nem külömbözött különösképpen az eredeti és új számok, de mint első album nem volt rossz. A másik eset az MM9-é, az Megaman 9 Arranged Soundtrack. Ennél ugyanis a III (az Inti belsős zenészcsapata) úgy döntött, hogy szakítanak a bevált formával, és másképp közelítik meg a témát: minden szám másfajta zenei stílust fog képviselni, ezzel növelve a változatosságot. Ez papíron jól is hangzana, a dologba azonban két elég nagy hiba köp bele: 1. az eddigiek során is szokása volt a csapatnak, hogy saját dallamokat is belevisznek a számokba, némileg bővítve az adott szám “tartalmát”, itt azonban a ló másik oldalára esett a csapat. A számok túlnyomó többsége csak nyomokban emlékeztet az eredeti szerzeményekre, és még csak nem is lettek valami jók, keményebben szólva unalmasra kerekedett ki az eredmény. 2. A számonkénti eltérő stílus ötletes koncepció, az viszont már más kérdés hogy mintha random módon válogattak volna a stílusok között, elfeledkezve az eredeti szám, és az általa képviselt pálya jellegéről, ezzel furcsa és oda nem illő hatást szülve.

Ez volt 2008-ban, 2010-ben pedig kijött a Megaman 10, ami jobban sikerült egyébként se rossz elődjénél minden szempontból, beleértve a zenét is. Az MM9 OST-je, habár elsőre korrekten hagzik de hamar kifárad, unalmassá válik, másszóval nem időtálló. Az MM10 OST-je viszont változatosabb, nem csak a szerzeményeket tekintve, de a szerzőgárdát is: a III mellett gyakorlatilag mindenki részt vett a zenei anyag készítésében az MM1-8/MM&Bass zeneszerzői közül, nagyjából számonként egy-két ember elosztásban, ami a végeredményen látszott is, jóval változatosabbra sikerült. A szokásnak híven ezt a részt is egy feldolgozás album követte, a Rockman 10 Image Soundtrack, amiből ismét mindenki kivette a részét, továbbvéve az előző album műfaji felvágottját. Ezúttal azonban jobban odafigyeltek mit kutyuljanak össze mivel, és mint kiderült, ezúttal jó munkát is végeztek. Így kellett volna megcsinálni az MM9AST-t is: műfajilag változatos és eltérő számok, ragaszkodva az eredeti anyag jellegéhez és az általuk képviselt atmoszférához. Az előző album újító szándékához viszonyítva visszavették magukat a fiúk-lányok, és visszatértek az MMZ albumok sorám bevett gyakorlathoz, azaz bátran hozzátettek az eredeti számokhoz de nem borult meg az eddig beállított rend, nem a hozzáadott szegmensek kapnak több játékidőt a számon belül, hanem szokás szerint a szám közepén, vagy a végén kapnak helyet. Hasonló a helyzet a műfaji változatosság terén, hiszen minden szám ezúttal az annak megfelelő feldolgozást kapott, így például Pump Man témája mindkét verzióban mélázós, Commando Mané közel-keleti hangszereket bevetve látja el a háborús utalás szerepkörét, akárcsak az MM5-ben Napalm Man (MM5-> vietnámi háború, MM10-> közelmúlt iraki zavargásai). Ugyanakkor a tény is ott van, miszerint a feldolgozások nem javítanak az egyes számok minőségén, így például Chill Man témája továbbra is a leggyengébb, de Blade Mané is csak játék közben tűnik jónak, önmagában csak elmegy. Azonban ha szubjektív módon legjobb számot kéne keresnem, az kétségkívül az Against the Pressure lesz, amely a Wily Stage 2 témát takarja, és ami véleményem szerint az elmúlt részek egyik legjobb Wily theme-je. Ha az MM2 Wily 1-ét nem löki le egyértelműen a trónról, arra bizonyosan elég hogy lejjebb menjen az említett szám overrated-o-metere egy kicsit. Az eredeti OST-nek, és az IST-nek is egyaránt a fénypontját képezi. Apró érdekességek közül az egyik, hogy az IST tartalmaz még olyan számokat is, amelyek vokállal vannak megtámogatva, ilyen az intró, az ending, a “mégis Wily a hunyó” cutscene, illetve egy “Secret” névvel ellátott szám, amiben maga Wily (elnézést, Wawhee) mutatja be röviden az aktuális Robot Mastereket. A másik pedig magát a borítót illeti, amelyet a Megaman Megamix/Gigamix mangák rajzolója, Hitoshi Ariga követett el, és ami egész jól sikerült, élén az epic face Bassal és a hawaii ingben doboló Lightal. 😀 Plusz poénként egy mini-manga is mellékelve lett a borítón belül, amit ugyancsak Ariga munkája, témája pedig a robotinfluenza kitörése, szerepet adva Bassnak is. Akinek nem egyszer sikerült színtiszta WTF fejeket megrajzolni. Maga a története amúgy tényleg semmi extra, de mint ingyen bónusz méltányos.

Összevetve egy kimondottan jó feldolgozásalbumról van szó, amely ugyan nem javítja ki egyik eredeti szám “hibáit” sem, de cserébe egy újabb bizonyíték arra, hogy a Crapcomnál azért még nem veszett ki a minőségi árukapcsolás fogalma, hiába a pénzéhségre való hajlam.

9/10

Reklámok

Dodgers névjegye

"Description? WHAT FOR?!" Dodgers bejegyzései

2 responses to “Rockman 10 Image Soundtrack – Műfaji vegyesfelvágott, Inti módra

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: