Ryu Ga Gotoku: of the End demo – első benyomások


Mint mindenhol máshol, a játékok világában is jelen vannak a trendek, amelyek köré lehet akármilyen elméleteket építeni, de egyvalami biztos: akár tetszik akár nem de hatásaikat teljességében nem lehet ignorálni. Ha már egy játékon alapul a post, rögtön egy ékes példa még 2004-ből: ekkoriban élte virágkorát ugyanis a vietnámi háború témaköre, ami ráadásul nem is volt túlzottan kihasználva még azóta sem, különösen ha a második vilégégést körbejáró játékok temérdek mennyiségét vesszük alapul. Az olyan címek, mint a Battlefield Vietnam, a Conflict: Vietnam, a Shellshock: ‘nam 67, vagy a Men of Valor mind-mind ennek a trendnek köszönhetik születésüket. Vagy ha közelebbi évszámot szeretnék említeni, legyen a tavalyi év, amikor is a zombi téma lett feltűnően felkapott, még animu oldalon is. Ez ráadásul még az olcsóbban meglovagolható irányzatok közé tartozik, hiszen valóban bármi gond nélkül lehet a témára egy komplett lövöldét összeütni, esetlegesen saját ötletekkel. Valahogy így gondolkodhatott a Yakuza sorozatot jegyző Sega részleg, az AM4 is, amikor a széria második spin-offjaként egy zombi-irtó TPS/RPG keveréket szándékozott készíteni a széria ismertebb héroszainak főszereplésével. Maga az elképzelés az előző részek ismeretében a random-o-méter előkelő helyén szerepel, hiszen akárcsak a Metal Gear Solid, minden túlzása ellenére igyekszik fenntartani a valószerűség illúzióját (amit eddig jól is csinált btw), így nem kis meglepetés volt amikor a tavalyi Tokyo Game Shown bejelentették, a TGS-s postban valamelyest én is hangot adtam ennek anno. Azóta szállingóztak a hírek becsülettel, és a helyzet még érdekesebbé alakult: a harcrendszer radikálisan változni fog, ellenben a szabadidős tevékenységek ugyanúgy megmaradnak, ahogy a generációhoz képes monstre tartalom is, ráadásul a szabadkezes harc se vész el teljesen. Így már az ignore listából a “majd meglátjuk” kategóriába ugrott a dolog, ami konkrétan egy csütörtökön, a japáni PSN-re feltöltött, játszható demo képében öltött testet.

Történet szempontjából az of the End folytatni látszik a Y4-ben bevezetett rendszert, azaz ezúttal is négy főszereplő szemszögéből követhetjük végig a sztorit, akik ugyan mind-mind más indítékkal szálnak bele a buliba, de egy dolog közös mindenkinél: mind a négyüknél központi elemet kap a Kamuruchoban kitört zombiinvázió, ami ellen még a hadsereg is tehetetlen. Ezek után persze megmosolyogtató, hogy négy, harmincas-negyvenes éveiben járó fazon megteszi azt, amire a sereg se volt képes, de 1. zombikról van szó, így ez lényegtelen. 2. Yakuzáról van szó, ami ugyancsak lényegtelenné teszi ezt a kis tényt. A négy főszereplő amúgy mind szerepelt már a korábbi részekben, lássuk kik is azok: Kazuma Kiryu, a sorozat eddigi főszereplője; Goro Majima, Kiriyu régi barátja és klántársa; Shun Akiyama, a negyedik részben debütáló uzsorás; és Goda Ryuji, a második rész antagonistája, másnéven Kansai Sárkánya. A válogatás amúgy érdekes képet mutat, de eléggé fanservice szagot érzek, hiszen Majima vagy Akiyama nem véletlenül kerülhetett be, de ez ebben az esetben nem mintha gond lenne, mert szimpatikus figurák ők is. A demóban Akiyama sztorijának első fejezetét lehet végigvinni, aki titkárnőjével, Hana-channal (akinek Aya “Haruhi” Hirano adja a hangját továbbra is) együtt bennreked a zombifaluvá vált Kamuruchoban, amiből pedig természetesen ildomos is volna kiszabadulni. Az egyébként klisésnek látszó sztoriban eddig jó pont, hogy a széria badass faktora valamelyest most is kitart, párosítva ezt a továbbra is viszonylag reálisra belőtt karadesignal. A zombifilmekre jellemző klisék itt is képviseltetik magukat bőséggel, mint például a földről felkapott, végtelen táras pisztoly vagy a rothadás nélküli zombitömegek, szóval a tipikus C filmes hangulatot megragadja a prezentáció, amihez érdekesen fog majd társulni a szériára jellemző narratív stílus. Eddig azonban nem tűnik kiemelkedő sztorinak, csak egy szimpla C játéknak Yakuza köntösbe bújtatva.

Játékmenet szempontjából a demo a történet első fejezetét mutatja be több mint megfelelő háromnegyed órás terjedelemben, amennyiben nem nyomunk el egyetlen átvezetőt se. Így bőven jut idő mind az új harcrendszer, mint a szabadidős mókák kipróbálására. A bevezetőben említett módon az of the End beat’em up/RPG helyett ezúttal az TPS/RPG műfajt erősíti, így verekedés helyett lőfegyverekkel fogunk harcolni a hordák ellen, amire a játék egyébként a Gun Shot Battle elnevezést használja. A hangzatos elnevezés ellenére szinte semmi újdonságot nem hoz a műfajba, szimpla céllövölde ez is, mint a zombis műfaj töbsége. Az irányítás, habár továbbra is jól funkcionál, ennek megfelelően változott egy kissé: a Négyzettel lövünk, az R1-el oldalazunk, az R2-vel célzunk, a Körrel üthetünk egyet vagy vehetünk fel tárgyakat. A Háromszög szándékosan kimaradt, ugyanis az eddigi részekben ez a gomb szolgált a látványos HEAT támadások kivitelezésére. Ez a rendszer azonban szanálásra került, ezzel jókora szeletet kihasítva a sorozat vonzerejéből. Hiába kapunk fel bármit is, azzal csak ütni tudunk, speicált használni egyáltalán nem, hogy a pusztakezes harc szinte teljes hiányáról szó se essék. Ennek kompenzálásaként az AM4 bevezette a Heat Snipe rendszert, ami ugyanazt szándékozná elérni, mint anno a Heat Action rendszer, azaz látványos és hatásos támadások változatos formában. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a használható objektumokon megjelenik egy zöld körben felkiáltójel, amire ha ráhúzzuk a célkeresztet majd háromszöget nyomunk, indul a mozizás. A gond ott jelentkezik, hogy ezekből roppant kevés van, és még csak nem is látványosak. Erről egyébként nem közvetlenül a fejlesztők tehetnek, egyszerűen a lőfegyveres harc ennyi variáltságra ad lehetőséget. A műfajban ugyan még ez a kevés is kiemelkedőnek számít, de a korábbi Yakuzákhoz viszonyítva vérszegény.

És ha már vérszegény: a játékban prezentált lövölde ugyanattól szenved, mint a Bleach Soul Ignition. El lehet lövöldözgetni, de az első végigjátszás után öt-tíz pernél tovább már nem nyújt érdemi szórakozást a demoban mutatott felhozatal. Irányítás szempontjából ugyan működik a dolog, hiszen lagolás nélkül reagál a játék az inputokra és többségében a kamerával sincs gond, de maga a harc nagyon lassúnak, ráérősnek érződik. Persze ez a kijelentés a téma ismeretében adja magát azonnal, de az alkalmankénti tömegrohamokat leszámítva kényelmesen lehet araszolgatni és lövöldözni, más szóval a dinamika nagyon nem érződik rajta, ráadásként nem is sebződünk olyan mértékben, hogy oda kellene figyelni annak csökkentésére. Nagy kár, hiszen a szériára jellmező RPG-s vonal itt is képviselteti magát a 4-ben látott fejlődési szisztémával megvalósítva, így ugyanúgy tudunk gyógyító italokat használni, fegyvereket/védőfelszerelést felhelyezni, szintlépéskor kapott orbokkal új skilleket venni, tehát mindent, addig eddig meg tudtunk csinálni. Azonban ahogy elnézegettem a leendő skillek nagy részét nem tűnik úgy, mintha olyan nagy szükség is lenne rá, enélkül is el lehet boldogulni a fegyverek révén. Végleges verzióban ez természetesen változhat, de a jelenlegi felhozatal nem tűnt túl hasznosnak. A harc szempontjából említettem a verekedés érdemi hiányát, ami kihat egy bizonyos eseményre, nevezetesen amikor sokan vesznek minket körbe egyszerre, ami a lerohanós szakaszokon bizony előfordul, ilyenkor ugyanis legfeljebb az auto-aimben bízhatunk, különösen a játék elején amikor csak egy pisztollyal indulunk neki a kalandnak. A későbbiek során amúgy használhatunk gépkarabélyt és sörétest is, viszont ezekhez korlátozva van a muníció, szemben a pisztollyal. Ez így akár noobságnak is felfogható a részemről, de ha már adott volt egy bunyós széria, akkor igazán átemelhették volna ide is a szisztémát. Ezzel kapcsolatban pozitív ellenpéldaként lehetne említeni a Metal Gear Solid 4-et, ahol hiába könnyítették meg drasztikusan a lőfegyverekkel való bánásmódot, a szériában addig működő lopakodás és annak keretében kivitelezett közelharci támadások továbbra is teljes mértékben elérhetőek voltak és hatásosak. Ilyen szinten kidolgozott stílusegyveleg a demo alapján nemigen lesz tetten érhető, amiért ismét csak kár. Azonban pozitívumként ott vannak az említett playspotok, ahol változatos módon verhetjük el a pénzünket. A sorozatban eddig is remekül működött ez az intézmény, és itt sem okoz csalódást, tényleg nem utolsó dolog két darálás között leugrani ping-pongozni, vagy éppen hostess bárban tenni a szépet. Ezzel kapcsolatban érdekes kis adalék, hogy a játék során alkalmanként társakat is kapunk, akik velünk együtt haladnak és gyilkolják a zombihordákat. Az L2 nyomva tartásával adhatunk parancsokat az adott delikvensnek, amelyek a jó öreg kövess/maradj szisztémát követik. Ez a rendszer, habár elvileg színesíteni szeretné a gameplay-t, számottevő segítséget nem kapunk, leszámítva persze az “emberi pajzs” (Meat Shield) ősöreg koncepcióját, amit itt is eredményesen lehet alkalmazni. Slussz poén, hogy a teljes játékban a széria jelentősebb szereplőin kívül még a hostesseket is be majd lehet szervezni partnernek.

Grafika szempontjából még mindig alig változott a helyzet a 2009-es Yakuza 3 óta, amit mindenki maga döntsön el, mennyire hat számára jó vagy rossz hírnek. Az 1080p alatt élni nem tudó, legrészletesebb grafika hiányában mindent lefitymáló rétegnek nem ez lesz az legújabb vesszőparipa, ahogy PS2-en se volt az a sorozat. Részemről azonban teljesen meg vagyok elégedve a grafikával továbbra is, hiszen összhatását tekintve még manapság is szép a sorozat, ami leginkább az átvezetők alatt mutatja meg az erejét, de játék közben sincs szégyenkeznialója a 720p-ben képernyőre tett látványnak. Ugyanakkor számottevő lassulásnak többször is lehetünk tanúi, jellemzően akkor amikor tömegjelenetnél nagy robbanás történik (azaz a Heat Snipe-ok jelentős részénél), ez azonban nem feltétlen a játék kidolgozottságának róható fel, sokkalta inkább annak, hogy a grafikai motor egyszerűen nem ilyen eseményekre lett tervezve. Karadizájn szempontjából a helyzet most is változatlan szerencsére, hiszen továbbra is igyekszik minél reálisabb maradni, így a levestányérnyi szemek, a topmodell alkatú figurák, vagy a mindenféle színben pompázó absztrakt hajkoronák továbbra is hiányukat mutatják. A zombik ezzel szemben a semmi különös kategóriát képviselik, amikből amúgy négyfélét mutat meg a demo, így a variáltság nincs a tetőfokon ebben a tekintetben, viszont a normál zombikon pozitíum, hogy viszonylag sok variációt mutat fel a játék, akárcsak a még egézséges NPC-kből. Hangok és zenék esetében mindkát aspektus hozza a szokásos szintet: a szinkronhangok a japáni hangsáv ellenére továbbra is nagyon jók, továbbra sem fog semelyik karakter sem cérnavékony hangon gügyögni, ráadásul a régi szereplők hangjai ugyanúgy megmaradtak, így erre nem lehet panasz. A zenéknél ugyanúgy maradt minden jó értelemben, a sorozatra eddig is jellemző dallamos, kevert műfajú, alapbeállításon is jól hallható muzsikaanyag itt is szerepelni látszik, személyes kedvenc lett a céllövölde, illetve a normál kolbászolások alatt hallható szám.

Összességét tekintve valamelyest bevált a megérzésem, azaz szinte csak a sorozat neve, és az azzal járó jellemzők fogják elvinni ezt a hátán a stuffot, mert ez így tényleg alig több, mint egy újkori Resident Evil, vagy Left 4 Dead, csak éppen most Yakuza skinnel. Maga a demo dicséretesen hosszúnak tekinthető (három negyedórás részre kellett vágnom a gameplay videót), prezentáció szempontjából sokkal jobban teljesít, mint a nemrég kiadott Yakuza 4 demo, ami szinte semmilyen prezentáló erővel nem bír egy, a szériával most ismerkedő embernek. Ugyanakkor szinte biztosra veszem hogy ezért nem fogok majd olyan könnyen pénzt adni, ahogy tettem az eddigi részek többségével. Ha egyöntetűen jó reviewokat kap és az ára is eléggé lemegy lehet megveszem majd, de ha esetlegesen jövő tavaszra kihozzák az angolszász területekre is, véletlen se lesz ebből előrendelés.

(Rövid zárásként csókoltatom a Sega JewTubeos különítményét, amiért letiltották a gameplay második és harmadik részét. Ehhez képest a több részes Vanquish Boss Run videóm, illetve a Yakuza 3-as Heat válogatás patyolattiszta maradt. Szelektív jogrendszer FTW.)

Advertisements

Dodgers névjegye

"Description? WHAT FOR?!" Dodgers bejegyzései

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: