Both sides of VG trolling

Jó pár oka van annak, hogy a videojáték ipar személyiségei közül Hideo Kojima az egyik kedvencem, és ezen okok egyike azon szokása hogy nem riad vissza a rajongói átverésétől, megvezetésétől ha a projectjeiről van szó, különösképpen akkor hogy ha a Metal Gear Solidról van szó. Az MGS2 esetében a játék megjelenéséig sikeresen titkolta el a közönsége elől a valódi főszereplő kilétét, az MGS4 esetében a főszereplő életkorát illetően dobott kavicsot az állóvízbe, a legújabb MGS epizód esetében azonban ennél is tovább ment. Eddig ugyanis nem sok olyan eset akadt ahol egy játéktervező hajlandó lett volna egy hamis stúdió hamis játéka felett bábáskódó hamis személy álcáján keresztül csontot dobni a játékai iránt érdeklődőknek, az idei Video Game Awards (VGA) 2012-n azonban Kojima ezen illetők soraihoz csatlakozhatott Joakim Mogren-ként, aki a Moby Dick Studio színeiben jelentette be a The Phantom Pain című munkáját egy trailer kíséretében. Az természetesen önmagában gyanús dolog hogy egy teljesen ismeretlen fejlesztőstúdióról van szó és a látszólag egymást ütő elemek sem éppen meggyőzőek, azonban mint mondani szokták az ördög a részletekben rejlik, és ez teljes mértékben körülírhatná a játék trailerét, amely lépten-nyomon tartalmaz olyan dolgokat ami nem egészen a TPP hitelessége mellett szól. Kezdve rögtön a grafikus motorral ami szinte 100% hogy a Kojima Productions saját fejlesztésű, más fejlesztők részére egyelőre nem “árusított” FOX engine-je, de ugyanilyen árulkodó jel az erősen Snake-re hajazó protagonista, az MGS3 final bossát idéző virágszirmok (0:18) és az ottani látszólagos főgonoszra hajazó figura lángra kapása (2:15), a Ground Zeroesban bemutatott “evakuálás céljára hívható” helikopter bálna általi elnyelése (2:34), vagy éppen az hogy az “újdonsült” fejlesztőstúdió logója nem azt a bálnafajt jelképezi amelyikről el lett nevezve. Az mondjuk jó kérdés hogy a trailer jelenetei mennyiben fedik majd le a Ground Zeroes történéseit például a főszereplő hiányzó karja okán, ennek ellenére mint “troll-trailer” kimondottan tetszik a videó a többszöri újranézést biztosító utalásmennyiség okán, és csak megerősít abban hogy Kojima humorérzéke egy cseppet sem kopott meg az évek során.

A post másik témája ellenben közel sem ennyire fanservice jellegű, révén a Sega a napokban úgy nyilatkozott, hogy a többek között a Professor Layton és az Inazuma Eleven szériák mögött álló Level-5 ellen bírósági perrel, és 11 millió dollárnak megfelelő összegű kártérítés igényével fognak élni azon “egyszerű” okból kifolyólag, hogy állításuk szerint a Level-5 a Sega szabadalmait koppintotta le azáltal, hogy a figurákat a DS stylusával és ujjal egyaránt lehet irányítani. Természetesen önmagában nem lenne gond az ha egy cég igyekszik megvédeni a szabadalmait, azonban az érme másik oldala már nem mutat ennyire érthető képet ha azt nézzük, hogy a Sega ezeket a szabadalmakat elvileg 2009-ben védette le, ezzel egy évvel úgymond lekésve a 2008-ban útjára induló IE szériát, azonban az sem elhanyagolható tényező hogy a Sega egy jogi szempontból a gyakorlatban nem túlzottan kiaknázható területen próbál meggazdagodni. Olyan esetben helytálló lenne véleményem szerint a kifogásuk ha a játék egy tartalmi eleme, például a karakterek vagy a zenei anyag ellen intéztek volna kártérítési igényt, azonban egykori konzolgyártóként nekik kellene jobban tudniuk hogy csak a falnak beszélnek, hiszen irányítási metódusokat “koppintani” csak abban az esetben lehetne ha a koppintó a sajátjaként állítja be (amit a Level-5 sosem tett meg). Arról nem is szólva hogy az irányítási koncepciók kérdése olyan tág, és elsősorban általános intézmény hogy bőven azon dolgok közé tartozik amely kapcsán értelmetlen lenne a bíróságra citálás, pláne nem olyan esetben amikor nem konzolok specifikációjáról, hanem egy kifejezett játékról van szó. Piaci szempontból ugyancsak feleslegesnek mondható a panaszuk annak fényében hogy a folyton a korhoz való alkalmazkodással küszködő piacok végső soron az ilyesféle “koppintásokkal” képesek korszerűek maradni ilyen téren egyedi ötletek hiánya esetén, stílszerű példával élve a Nintendo a fél videojáték ipart beperelhetné (igen, a Segát is) az analóg kar koncepciójának továbbvételéért, vagy a teljesen 3D-s platformerek és a gokartokon alapuló “mascot racing” jellegű játékok miatt. Ha rosszmájú akarnék lenni (és miért ne lennék az ilyen esetben) azt mondanám hogy a Sega ezzel a húzással akar olcsó pénzhez és egy konkurenssel kevesebbhez jutni, ami nagyjából össze is csengene azzal a ténnyel hogy az egykor jobb napokat megért cég amerikai és európai kirendeltségei és az ezen régiókban kiadandó játékok éppen ebben az évben szenvedtek említésre méltó leépítést. Eddig sem kifejezetten az üzletpolitikájuk és a jogi húzásaik miatt kedveltem meg egyes cégeket és így a Segát sem, és ez az eset újfent meggyőzött arról hogy jó pár piaci szereplőből kiábrándultam volna az elmúlt évek alatt, ha csak és kizárólag azt venném figyelembe hogy egyik-másik cég milyen lépéseket tett meg a játékok fejlesztésén kívül, arról nem is szólva hogy az esetlegesen patinás múlt egy fikarcnyit sem enyhít az ilyen jellegű dolgokon.

Reklámok

Dodgers névjegye

"Description? WHAT FOR?!" Dodgers bejegyzései

One response to “Both sides of VG trolling

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: