Berserk – finished

A kellemes csalódás mint olyan azon dolgok közé tartozik amelynek “ereje” a negatív előzetes elvárásokkal egyenes arányban növekedik, pláne abban az esetben ha az ember olyasvalami kapcsán érez így, amellyel alapvetően ugyan nem lenne baja, ám egy bizonyos elem miatt mégis úgy érzi hogy az adott dolog esetleg mégsem lesz majd annyira a kedvére, mint amennyire az első benyomás “többi része” sugallná azt, vagy éppen pont az fogja megakadályozni a kérdéses dolog élvezetét. Az általam pár napja befejezett Berserk kapcsán annak idején nekem is hasonló érzésem támadt annak köszönhetően, hogy habár már látatlanban se kételkedtem a stuff minőségében, a világéletemben nem igazán szívügynek nevezett fantasy elem miatt mégis ott volt bennem az az apró félsz, hogy a fantasy stílusra olyan mértékű és stílusú hangsúly fog kerülni ami miatt nem fog esetleg annyira kedvemre válni a sorozat mint amennyire azt amúgy gondoltam volna, talán emiatt is fordult elő az hogy jó pár éve az első pár rész után félbehagytam a sorozatot. Magával a sorozattal nem volt különösebb gondom még így sem, de ennek ellenére valahogy mégsem éreztem azt hogy meglenne a közös nevező a figyelemmel követéshez, hasonlóképpen például a Cowboy Bebophoz, ahol csak a második-harmadik végignézést követően jutottam el odáig hogy ne csak “egy” jó sorozat legyen, de a kedvenceim közé is kerüljön. Bizonyos szinten eme gondolatmenettől vezérelve döntöttem úgy hogy pár évvel idősebb fejjel megér egy újabb esélyt a sorozat, aminek eredményeként jutottam el az alábbi illusztrációban sejtetett eredményhez:

Robotnik_vs_Berserk

Habár mint mondottam volt a fantasyt sosem kedveltem különösebben, ez mégsem jelenti azt hogy ne lennének kivételek ebben az esetben sem annak köszönhetően, hogy a kivételek tartalmaztak olyan dolgokat amelyek vagy feledtetni tudták a témával kapcsolatos viszonyomat. A Slayers első három évada például a szerethető karaktereivel és a humorával nyert meg, a Berserk azonban olyan megoldást kínált amely a fantasyt nem mint idegen elemként, hanem mint szerves, az élményhez hozzátevő tényezőként jelenítette meg azáltal, hogy a Berserk világa a random fajok-medzsik kettős helyett inkább a középkor viszonylag hiteles általános, társadalmi, és erkölcsi ábrázolására helyezte a hangsúlyt a történet kitalált világba történő helyezése ellenére is. Ez ugyan elég felületes érvelésnek tűnhet és valahol biztosan az, de a körítést illetően számomra éppen ez a fajta nyers, visszafogottságtól és hatásvadászattól mentes megközelítés volt az ami ilyen téren megfogott, amelyet csak tovább növelt az hogy az utolsó pár rész mindent fenekestül felforgató csavara e viszonylagos földhözragadtság révén ért el jobb hatást. Ehhez a hatáshoz a szereplők is jelentősen közrejátszódtak, hiszen egyrészt a sorozat jó érzékkel tapintott rá arra hogy melyik szereplő mekkora “rivaldafényt” élvezzen a reflektorfény alatt anélkül hogy a kelleténél kevesebb vagy több szerepet kapott volna, másrészt a sorozat viszonylag komótos tempójából a három fő szereplő jellemének bemutatása és fejlődése kamatozott a leginkább azáltal, hogy a bevett klisék és vonások használata helyett Miurának volt bátorsága ahhoz hogy összetett, emberinek ható, és az idők folyamán következetesen változó főszereplőgárdát alakítson ki a franchise számára, amit sikerrel is vitt véghez. Habár a fejlődés terén egyértelműen Griffith látványos dicsősége és legalább ugyailyen mértékű, hatásos erkölcsi és fizikai bukása viszi a pálmát ha csak pusztán a dolog nagyságát nézi az ember, személy szerint mégis az ilyen szempontból kevésbé grandiózus, és jellemében is rossz értelem nélkül értendő egyszerű, rokonszenves Gutsot kedveltem meg jobban, amelyre csak rásegített a sorozat nagy része alatt jelen lévő dilemmája, amely irónikus, és jóhiszeműen feltételezve szándékos módon mutat ellentétet a franchise címében rejlő jelenséggel. Mindezek ellenére természetesen ez a sorozat sem mondható hibátlannak, hiszen a limitált büdzsé jelensége nem csak a grafikus oldal tekintetében a harcok alatt viszonylag rendszeresen használt állóképekben, de egy le nem gyártott 26. epizódban is megmutatkozik, amelyben nagy valószínűséggel tisztázásra került volna az az egy bizonyos kérdés, amely teljesebb mértékben képezett volna kapcsot az első és az utolsó rész között. Ez szerencsére a zenei oldalt nem érintette, amely nem csak hogy remekül illik a történet középkori jellegéhez, de egyben a hallójárat ideiglenes kitöltése mellett arra is alkalmas hogy markánsabb benyomást keltsen az emberben, legyen szó Guts témájáról, az előzetesekben felcsendülő keltás beütésű dalról, vagy éppen az utolsó epizódok alatt domináns sötét tónusú számról. Összességét nézve tehát én is osztom azon véleménycsoportot amely egy alapvetően nagyon jó darabnak tartja a sorozatot a mangához képest rövid terjedelem ellenére is, és valahol jó példája annak is a részemről, hogy időnként érdemes olyan vizekre beevezni, amelyektől más esetekben nem lennék elragadtatva.

Reklámok

Dodgers névjegye

"Description? WHAT FOR?!" Dodgers bejegyzései

10 responses to “Berserk – finished

  • Márk

    Nekem is hasonló gondom van az animevel. Túl rövid ahhoz képest, hogy milyen jó. 😀 ( ráadásul mint hallottam kihagytak belőle jó “pár” dolgot ) Mangát a mai napig nem volt kedvem elkezdeni mert elég negatívan kezelik, meg nem is vagyok az az olvasós típus sajnos.

    • Dodgers

      “Mangát a mai napig nem volt kedvem elkezdeni mert elég negatívan kezelik”

      Lehet csak én nem olvastam utána annyit a mangát illető véleményeknek az animéhez képest, de nekem nem tűnt fel az hogy különösképpen negatív vélemény lenne róla általánosságban nézve, inkább az a benyomás jött le hogy a sorozatnál valamivel részletesebben taglalja a sztori addigi részét, és grafikai szempontból is részletesebb, kidolgozottabb. Az utóbbiban valamelyest egyetértek azok alapján amit láttam mert valóban nagyon jó illusztrációkkal rendelkezik, az előbbiben viszont nem annyira mert Guts túlélésének boncolásán kívül szvsz a képregény nélkül is megáll a lábán a sztori, nincs az az eset mint például a Hellsing 2001-es sorozatánál, amikor a felétől kezdve feleannyit nem ér az egész a zenét leszámítva.

      • Márk

        Rosszul fogalmaztam, úgy értettem, hogy az újabb részletei a mangának amik negatív fogadtatásban részesültek amúgy egy korrekt mangának mondják.

  • -OJ-

    Nem baj, majd a filmekben lefedik azt is, mi történt pontosan a végén.

    Egyébként a manga sokkal jobb, mint az anime ami csak a prológus arcot dolgozta fel. A mangában ezután jön csak a java, Gutts tényleges jellemfejlődése, új társak szerzése akiket a Héjáknál sokkal alaposabban megismerünk, és persze rendszeres, véres és horrorisztikus összecsapások a támadó démonokkal.

    • Dodgers

      “Nem baj, majd a filmekben lefedik azt is, mi történt pontosan a végén.”

      Habár az eddigi filmek karakterdesignja nem igazán tetszik látatlanban a kissé viaszbabás, élettelen beütés miatt, a harmadik moviet ennek ellenére valószínű meg fogom nézni csak ezért az egy jelenetért, már ha tényleg nem fogják kihagyni, vagy feleslegesen megváltoztatni dolgokat. A kimaradt jelenet mondjuk nem volt akkora érvágás a sorozatban ahhoz hogy annyira számottevően lerontsa az addigi hangulatot, de a GTO és a Trigun mellé a Berserknél se utasítanék vissza egy Hellsing Ultimate vagy Hunter x Hunter jellegű és minőségű rebootot, bár arra azért kíváncsi vagyok hogy lesz-e majd valami azokból a Berserk OVA-kból, amiről nem olyan rég röppent fel pletyka.

  • Wagner

    Na megmondtam, hogy érdemes végignézni. 🙂

    Amúgy a manga valóban nagyon fasza. Csak sajnálom, hogy nálunk az ötödik kötetnél megállt a kiadás, pedig vettem volna a többit is. Hát nem marad más mint az online reading.

    “időnként érdemes olyan vizekre beevezni, amelyektől más esetekben nem lennék elragadtatva.”

    Ugye, hogy ez mennyire igaz? 😀 Így voltál a Fire Emblem-nél is. Meg pl én a mecha műfajjal amit aztán szépen megszerettem azóta.

    • Dodgers

      “Na megmondtam, hogy érdemes végignézni.”

      Abban már annak idején, látatlanban se volt kétségem hogy a franchise a minőségibb címek közé tartozik, de ettől függetlenül igazad volt mert ez tényleg olyasvalami aminél kicsit bánom, hogy nem folytattam tovább korábban. 🙂 A magyar kiadás befagyasztásáért valóban kár, már eleve amiatt is mert ha valamit, akkor ezt hajlandó lettem volna akár huzamosabb ideig is megvenni ha folyamatosan jelennének meg az újabb kötetek, de végső soron ez is “csak” egy újabb példája annak hogy a hazai képregénypiac finoman szólva nem túl erős, így valószínű én is az online olvasásnál fogok maradni.

      “Ugye, hogy ez mennyire igaz? 😀 Így voltál a Fire Emblem-nél is.”

      Yeah, bár valahol úgy érzem hogy az FE kapcsán nagyjából ugyanaz játszódott le mint például a Slayersnél, vagyis itt sem elsősorban a sztori alaptémája volt az ami megfogott, hanem valami más, ami az FE esetében a gameplay volt. A GBA-s részekben személy szerint nem igazán érdekelt annyira a történet hogy komolyabban odafigyeljek rá, sokkalta inkább az tetszett meg a szériában hogy lényegében azt nyújtotta a játékmenet terén amit például az Advance Warsból hiányoltam.

  • Junchi

    Berserk anime >>>>>> Berserk manga.

    A többit tudod. 😀

  • Péter

    A Berserk mangával ugyan az a baj, mint a Bastard mangával, túl régóta fut.

    Jut eszembe, kitehetnéd a főoldalra, a legutóbbi hozzászólások fület. =)

    • Dodgers

      Ha a Berserk manga nagyjából képes tartani egy egységes, viszonylag jó színvonalat, akkor látatlanban nem bánom annyira hogy még fut a sztori, de persze ettől függetlenül is értem (pontosabban kapizsgálom) hogy miről beszélsz, amikor a túl hosszú futásidőt hozod fel hibának, még ha remélem is hogy Miura éppenséggel konkrét elképzelésekkel futtatja a sztorit, és nem csak a kiadó követelőzése miatt tartja életben a franchiset.

      “Jut eszembe, kitehetnéd a főoldalra, a legutóbbi hozzászólások fület. =)”

      Köszi az emlékeztetést, valamiért nem vettem észre hogy a Twitteres fül beillesztésekor sikerült valamit annyira elrontanom hogy eltűnt a kommentes rész. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

